بارگذاری...

معرفی تجهیزات دوربینهای مداربسته

اینبار میخوام درباره تجهیزات دوربینهای مداربسته براتون بگم که آشنایی کامل با لوازمی که در این حرفه مورد استفاده قرار میگیره رو بدست بیارید. پس با ما همراه باشید و این مطلب رو از دست ندید,شاید پیش نیازی باشد برای عزیزانی که میخوان تو این زمینه فعالیت کنند.
خب همانطور که میدونید دوربینهای مداربسته انواع واقسام متفاوتی دارند(حالا گذشته از مارک یا برندی خاص)

۱-دوربینهای صنعتی(box camera)

دوربینهای صنعتی در واقع یکی از بهترین نوع دوربینهاست که مهمترین ویژگی ان تغییر یا تعویض لنز آن میباشد , بگونه ای که توسط لنز آن میتوانید فاصله کانونی را به دلخواه خود تغییر دهید.یعنی برد یا وسعت دید دوربین را به طور دلخواه میتوان تنظیم کرد در حالی که بهترین فوکوس در محل  مورد نظر بدست بیاید.چنانچه لنز مورد نظر برای مکان شما مناسب نباشد میتوانید از لنز دیگری برای دوربین خود استفاده کنید و نیاز به تعویض دوربین نمی باشد.این عملیات(فوکوس) به صورت دستی یا اتوماتیک(auto iris) نیز انجام میشود.
نمونه ای از این دوربین رو در شکل روبه رو میبینید

۲-دوربینهای شب و روز(day&night)

همانطور که از اسمش پیداست این دوربینها قابلیت اینو دارن که تو شب هم فیلمبرداری کنند,در این مدل دوربینها از فتو دیود های مادن قرمز استفاده شده که در هنگام تاریکی به طور اتوماتیک روشن شده و قابلیت دیدن به دوربین رو میده.اما در حالت روشن شدن مادون قرمزها, تصاویر از حالت رنگی به سیاه وسفید تغییر پیدا میکنن که به هر حال بازم بهتر از هیچی ندیدن است.استفاده از مادون قرمز در دوربینها بجای led به خاطر مصرف کمتر انرژی و مهمتر از آن قابلیت تقریبا نامرئی بودن نور مادون قرمز است.بگونه ای که اگه بدقت توجه کنید فقط چند نقطه کم رنگ قرمز میبینید,که در مبحث امنیتی بسیار مهم تلقی میشود.نوعی دیگر این دسته از دوربینها که به دوربینهای وریفوکال معروفند قابلیت تنظیم لنز وفوکوس را به صورت دستی دارا میباشند.
نمونه ای از این دوربین رو در شکل روبه رو میبینید

۳-دوربینهای سقفی(dome)

دوربینهای دام تقریبا شبیه به دوربینهای شب و روز میباشند با این تفاوت که از طول پایه آن کاسته شده و به قابلیت نصب آن در هر محیطی افزوده شده.این تنها یکی از ویژگیهای این نوع دوربین میباشد که در هر مکان دست و پا گیری میشود آن را نصب کرد.تصور کنید یه دوربین شب و روز را روی یک دیوار نصب کردید و یه اتاق رو تحت کنترل دارید, بدون شک زیر دوربین یکی از نقاط کور میباشد که در دوربینهای دام نقطه کور به مراتب کمتر شده.در برخی دیگر از این نوع دوربین از شیشه دودی جلوی لنز به صورت ۳۶۰ درجه استفاده شده که کسی نمیتواند تشخیص دهد لنز دوربین به کدام سمت تنظیم شده و باعث میشود از نظر امنیتی بسیار مهم جلوه کند.در برخی دیگر هم چند عدد دوربین را در یک دوربین جاساز کرده اند بگونه ای که هر یک از دوربینها به سمت جداگانه ای مینگرند و این مورد هم از نظر امنیتی نکته قابل توجهی است.
نمونه ای از این دوربین رو در شکل روبه رو میبینید

۴-دوربینهای گردان(ptz)

رسیدیم به دوربینهای گردان…در بیشتر مکانها برای اینکه نقاط کور را کاهش دهیم مستلزم آن هستیم که تعداد دوربینها رو بالا ببریم,نکته حائز اهمیت اینه که تعداد بالا  به غیر از هزینه, باعث کمبود فضای ذخیره سازی تصاویر نیز میشود.برای رفع این نوع مشکل از دوربینهای گردان استفاده میشود, تصور کنید در یک مکان که به شکل L میباشد بایک دوربین نمیشود تمام فضا رو پوشش داد ولی با یه دوربین گردان که (بسته به نوع تنظیمات آن) قابلیت ۳۶۰ درجه برای چرخش را داراست میتوان تمام فضا رو پوشش داد.البته با توجه به مزایای دیگه ای که این نوع از دوربینها دارند ناگفته نماند که یکی از نقطه ضعف های دوربین گردان نقطه کور پشت دوربین میباشد که در هنگام چرخیدن به یک سمت , سمت دیگه کاملا کور میباشد.
نمونه ای از این دوربین رو در شکل روبه رو میبینید

۵-دوربینهای مینیاتوری(miniature)

تنها ویژگی دوربینهای مینیاتوری کوچک بودن میباشد.این امر باعث شده که از آنها بشود در هر مکانی یا هر وسیله ای استفاده شود و به طرفداران آن بیافزاید.بعنوان مثال دوربینهای مورد استفاده در آیفون های تصویری جزو دوربینهای مینیاتوری میباشند.
نمونه ای از این دوربین رو در شکل روبه رو میبینیدهنوز کارمان تمام نشده…به غیر از شرکتها, افراد شخصی هم تمایل دارن که از این نوع دوربین در مکان های خاص استفاده شود.و این امر باعث شده که شرکتهای تولید کننده به کیفیت این نوع دوربینها بیافزایند و برای مصارف به اصطلاح جاسوسی تعابیر خاصی بیاندیشند و نوع لنز آن را تغییر دهند یا به قدری ان را کوچک کنند که قابل شناسایی نباشند.
نمونه ای از این دوربینها رو در شکل روبه رو میبینید

تا اینجای کار شناخت کافی از انواع دوربینهای موجود در بازار  کسب کردیم , اما برای راه اندازی کامل سیستم دوربین مداربسته نیاز به دستگاهی داریم که بتواند تصاویر  دوربینها رو ضبط کند.

الف- دستگاه (dvr)

به طور کل میتوان گفت مرکز کنترل تمام دوربینهای نصب شده دستگاه dvr میباشد.کلمه dvr به معنای (digital video recorder) هست.ازجمله کارهایی که این دستگاه انجام میدهد میتوان به ذخیره سازی تصاویر با فرمتهای فشرده مختلف اشاره نمود و همچنین کیفیت ضبط تصاویر را تنظیم کرد.در کل این دستگاه با آپشن های متفاوت زیادی در بازار عرضه میشود که بسته به ساپورت تعداد دوربین به ۴کانال یا ۸کانال یا ۱۶کانال یا ۳۲کانال معروفند.ذخیره سازی تصاویر دستگاه dvr به روی هارد صورت میپذیرد و میتوان تصاویر ضبط شده را بازگردانی ومرور کرد و یا حتی آنها را بروی یک فلش ذخیره کرد.آپشن های دستگاه با توجه به تنوع بسیار زیاد در بازار متفاوت بوده و از توصیف آن صرف نظر میکنیم.
نمونه ای از این دستگاه رو در شکل روبه رو میبینید

ب-دستگاه dvr مانیتور دار

مسلما برای دیدن تصاویر دوربینهای مداربسته نیاز به یک نمایشگر داریم, تا بتوانیم تصاویر را ببینیم.برای اینکار بسته به نوع خروجی تصویر دستگاه dvr میتوانیم از تلویزیون های معمولی یا lcd یا led استفاده کنیم.حال در این نوع از دستگاههای dvr نیاز به هیچ گونه نمایشگر یا مانیتوری نداریم, چون خود دستگاه مجهز به مانیتور میباشد.
نمونه ای از این دستگاه رو در شکل روبه رو میبینید

ج-کارت dvr

کارت dvr دقیقا همانند کارت گرافیک کامپیوتر بوده و روی کامپیوتر نصب میشود.با داشتن این کارت دیگر نیاز به دستگاه dvr ندارید,چون کامپیوتر شما کار دستگاه dvr رو برعهده میگیره.از مزایای این کارت میشه به هزینه پایین نسبت به دستگاه dvr اشاره کرد و همچنین از هارد کامپیوتر بعنوان ذخیره سازی تصاویر میشه استفاده کرد. علی رغم مزایایی که داره میشه گفت معایبی هم داره, با این کار سرعت کامپیوتر شما پایین میاد و از اون مهم تر ضبط تصاویر فقط در هنگام روشن بودن کامپیوتر انجام میشه وبه محض خاموش کردن کامپیوترتان عملیات ضبط متوقف میشود واین یعنی بدترین اتفاق…پیشنهاد میشود از کارتdvr استفاده نکنید.
نمونه ای از این دستگاه رو در شکل روبه رو میبینید

 

مبحث ضبط کننده های تصاویر هم به پایان رسید وحال میخواهیم از لوازم جانبی که در نصب دوربینهای مداربسته استفاده میشه براتون بگیم.

۱-کاور

کاور چیست؟کاور وسیله ای برای حفاظت دوربین در برابر ضربه,آب,آتش و…که در اندازه های متفاوت عرضه میشود.یکی از پرمصرفترین نوع دوربین که از کاور استفاده میکند دوربینهای صنعتی هستند.
نمونه ای از این وسیله را در شکل روبه رو میبینید

۲-پایه دوربین

بسته به نوع دوربین و مکانی که قرار هست دوربین نصب شود از پایه های متفاوت استفاده میشود.
در شکل روبرو چند نمونه از پایه های رایج برای دوربین رو میبینید.

۳-پایه گردان(موتوردار)

در این نوع پایه ها که از یک موتور گردان برای چرخش استفاده میشود میتوان برای هر نوع دوربینی استفاده کرد و قابلیت ptz رو به هر نوع دوربینی داد.ناگفته نماند که قیمت انها کم نیست.
در شکل روبه رو یک نمونه پایه گردان میبینید

۴-آداپتور(power)

دوربینها هم مثل تمام وسایل الکترونیکی دیگه نیاز به برق دارند وبرق آنها از طریق آداپتور تامین میشود.که معمولا ۱۲ ولت بوده و بسته به نوع دوربین آمپر آن متفاوت است.
در شکل نمونه ای از یک آداپتور رو میبینید

۵-منبع تغذیه(سوئیچینگ)

تفاوت منبع تغذیه سوئیچینگ و آداپتور معمولی در محافظ دار بودن منبع تغذیه میباشد به طوریکه هنگام اتصال در مدار برق دوربینها منبع تغذیه فیوز کرده یعنی برقش قطع میشود و پس از رفع مشکل دوباره روشن میشود.و از نظر تاکتیکی هم طول عمر بیشتری نسبت به آداپتور معمولی دارد.یکی دیگر از ویژگیهای این دستگاه این است که بسیاری از نصابان بجای اینه بخواهند بعنوان مثال از ۵ عدد آداپتور ۲ آمپر برای پنج دوربین استفاده کنند,از یک منبع تغذیه ۱۰ آمپر برای کلیه دوربینها استفاده میکنند.
شکل روبرو یک منبع تغذیه سوئیچینگ را نشان میدهد

۶-میکروفن

کمتر دوربینی وجود دارد که از خاصیت ضبط صدا بهره ببرد,بیشتر این ویژگی در دوربینهای مینیاتوری دیده میشود.حال برای اینکه بخواهیم صدای محیط رو همراه با ضبط تصاویر بشنویم باید چیکار کنیم؟برای رفع این مشکل مسلما به سراغ میکروفن میرویم…دقیقا مثل دوربینها که تصاویر را بروی dvr ضبط میکنند,میکروفن ها هم صدای محیط رو بروی دستگاه dvr ضبط میکنند.البته کیفیت صدا و برد آن بازهم متفاوت میباشد.
شکل روبه رو نمونه ای از دو میکروفن رو میبینید با برد کم و زیاد به ترتیب

۷-کابل کواکسیال(RG)

از دوربین ودستگاه مربوطه گفتیم ولی نگفتیم چطور باید اینها بهم وصل بشن…یکی از مهم ترین لوازم در نصب دوربینهای مداربسته کابل تصویر میباشد.بهترین نوع کابل برای دوربین , کابل کواکسیال تمام مس با بافتی پر میباشد که بهتر بتواند سیگنالهای مربوط به تصاویر را بدون افت کیفیت به دستگاه ارسال کند.خب سری RG بگونه ای رایج ترین کابل مورد استفاده میباشد/مثلا RG59
نمونه ای از این نوع کابل رو در شکل ببینید

اما گونه ای دیگر از این کابل موجود هست که همراه با کابل برق مربوطه برای دوربینهاست
نمونه ای از این نوع کابل رو در شکل ببینید

 

 

۸-فیش(BNC)

برای اینکه کابل های کواکسیال را به دوربین یا دستگاه DVR وصل کنیم نیاز به کانکتور یا فیش داریم.به فیش های مورد استفاده در دوربینBNC میگویند,که در اشکال و انواع مختلفی وجود دارد.نوع پیچی/نوع لحیمی/نوع پرسی.در شکل زیر یک نمونه فیش BNC میبینید که در نوع پیچی یا لحیمی ظاهرا باهم فرقی ندارند
اما در شکل بعد نمونه ای از فیش پرسی رو میبینید

۹-فرستنده وگیرنده(balun)

video balun یک دستگاه کوچک جهت انتقال تصاویر روی بسترهای مختلف می باشد. این دستگاه کوچک وظیفه تقویت سیگنال تصاویر و یا تبدیل نوع کابل را دارد .

برخی از مهمترین کاربردهای ویدیو بالون ها:

  • استفاده از ویدیو بالن برای تقویت سیگنال دوربین مدار بسته در سیم کشی های طولانی
  • ادغام تصاویر دوربین مداربسته و استفاده از یک کابل بجای چند کابل ( مبدل کابل دوربین مدار بسته)
  • تقویت سیگنال و بالانس سیگنال جهت جلوگیری از نویز

ویدیو بالون ها برای مقاصد مختلف انواع مختلفی دارند.

۱۰-آنتن های گیرنده وفرستنده(nano station)

در بسیاری از مواقع که به یک ارتباط بی سیم با فاصله زیاد نیاز هست مثلا ۱۰کیلومتر, استفاده از بالن مناسب نیست.فرض کنید ما در فروشگاه خود دوربین نصب کردیم و میخواهیم تصاویر مان را در خانه که ۳۰ کیلومتر تا فروشگاه فاصله دارد ببینیم , میشود با انتقال تصاویر بروی اینترنت این کار و کرد ولی این کار هم هزینه بر هست هم معایب مربوط به خودش رو داره که از گفتنش فعلا صرفنظر میکنیم. پس در اینجا فقط نانو استیشن ها هستن که به کار ما می آیند. این آنتن ها در نوع خود تا برد ۱۰۰ کیلومتر بسته به مدل آنها جواب میدهند.
در شکل زیر چند نمونه از این فرستنده وگیرنده ها رو با بردهای متفاوت میبینید

 

خب تقریبا بیشتر مباحث مربوط به تجهیزات مورد نیاز در نصب سیستمهای حفاظتی(دوربینهای مداربسته) رو براتون گفتیم…در جلسات بعد روش نصب و اصول مربوطه رو براتون خواهیم گفت پس همراه ما باشید در وب سایت بزرگ آیسی پالس(icpulse).

موفق باشید….

دیدگاهتان را بنویسید

  • سبد خریدتان خالی است.
بالا